6.2.1 MENJELASKAN PERKARA 3(1)-KEDUDUKAN ISLAM DALAM
PERLEMBANGAAN
Pendahuluan
Peruntukan agama Islam dalamPerlembagaan
Malaysia merupakan satu unsur tradisi dan perkembangan sejarahnya adalah sebahagian daripada perkembangan sejarah konsep pemerintahan beraja. Malaysia
sebuah negara yang rakyatnya menganut serta mengamalkan pelbagai agama yang
berlainan seperti Islam, Hindu, Buddha, Kristian dan lain-lain kepercayaan.
Seperti umum mengetahui,
Perlembagaan Persekutuan merupakan undang-undang tertinggi yang diguna pakai di
Malaysia. Jika ada undang-undang lain yang digubal, ia mesti berdasarkan Perlembagaan
Malaysia dan ia akan terbatal sekiranya bercanggah denganPerlembagaan tersebut.
Kertas kerja ini akan membincangkan kedudukan
Islam dalam Perlembagaan Malaysia.
Perkara
3(1) – Islam sebagai Agama Persekutuan.
Agama
Islam telah dimartabatkan sebagai agama Persekutuan dengan memasukkanPerkara 3(1)
dalamPerlembagaan Persekutuan.Sebarangdasardanundang-undang yang dilaksanakanperlulahmengambilkirakedudukan
Islam sebagai agama Negara.
Justeruitu,
walaupun common law Inggeris sudah lama bertapak di negara ini, Perkara 162
Perlembagaan Persekutuan
memberikan ruang dan hak kepada pemerintah untuk menyesuaikan dan menyelaraskannya dengan Perlembagaan
Persekutuan.Selain itu, berdasarkan sub seksyen 3(1) Akta Undang - Undang Sivil 1956,
mahkamah di negara ini dibenarkan untuk mengubah suai common law England
dan kaedah - kaedah ekuiti mengikut keizinan keadaan Negeri - Negeri,
penduduknya dan juga keadaan tempatan. Almarhum Prof. Ahmad Ibrahim
dalam bukunya bertajuk “Pentadbiran Undang - Undang Islam di Malaysia”
menyatakan bahawa peruntukan tersebut sebenarnya memberi ruang kepada hakim - hakim
untuk merujuk kepada undang - undang Islam dalam membuat pengubahsuaian tersebut. Namun,
jarang-jarang sekali pengubahsuaian itu dibuat untuk memastikan pemakaian undang - undang
Islam bagi orang Islam.
Sumpah jawatan
Yang di-PertuanAgong (YDPA) untuk memelihara agama Islam.
Bagi memelihara kesucian dan keutuhan
Islam sebagai agama Negara, Perlembagaan Persekutuan
meletakkan kewajipan kepada pemerintah sama ada Badan Eksekutif,
Badan Perundangan dan Badan Kehakiman untuk memelihara agama Islam.
Perkara ini terserlah dalam sumpah Ketua Eksekutif Utama Negara, iaitu Yang
di-PertuanAgong (YDPA) yang diperuntukkan dalam Jadual Keempat kepada Perkara 37 (1)
Perlembagaan Persekutuan yang antara lain YDPA bersumpah dengan lafaz :Wallahi;
Wabillahi; Watallahi;
dan seterusnya baginda bersumpah untuk memelihara pada setiap masa agama Islam.
Selaku Ketua Eksekutif Utama bagi Negara ini, sudah menjadi kewajipan semua anggota Badan Eksekutif dan Pentadbiran tanpa mengira kaum dan
agama untuk melaksanakan Sumpah YDPA ini.
.Undang - undang Negeri boleh digubal untuk menyekat pengembangan
agama lain di kalangan orang Islam.
Perkara
11(4) Perlembagaan Persekutuan bertujuan menjamin kesucian agama Islam dan umat
Islam daripada dipengaruhi oleh doktrinatau ajaran agama lain. Walaupun Perkara
11(1) membolehkan penganut agama lain mengamalkan dan menyebarkan agama
masing-masing tetapi penyebaran itu tertakluk pada kawalan yang
diperuntukkan dalam undang - undang negeri yang diluluskan di bawah Perkara
11 (4) Perlembagaan Persekutuan.
Pentadbiran
Hal Ehwal Agama Islam Di BawahKuasa Sultan
Selain sifat dan kedudukan
Islam sebagai agama bagi Persekutuan, kuasa Raja-Raja
Melayu dalam hal-ehwal pentadbiran agama Islam pula
bersifat prerogatif dan tidak dipengaruhi oleh unsur -unsur politik. Dengan yang
demikian, walau apa juga kecenderungan politik sesebuah Kerajaan negeri,
ia tidak akan sama sekali menjejaskan kuasa prerogatif Yang DiPertuan Agong dan
Raja - raja Melayu dalam hal-ehwal agama Islam di negeri masing - masing. Raja - raja
Melayu dinasihati oleh Majlis Agama Islam Negeri - Negeri dalam hal yang
berhubung dengan pentadbiran dan kemas lahatan umat Islam yang
merupakan hak turun-temurun yang diwarisi sebelum kemerdekaan dicapai pada tahun
1957. Justeru itu, Kedaulatan Raja - raja Melayu sebagai Ketua Agama
islam dan perkara-perkara yang melibatkan hal-ehwal Islam
terus diwarisi dalam Perlembagaan.
Penubuhan Majlis
Agama Islam Negeri yang ditubuhkan di
bawah Undang-Undang Tubuh Negeri - Negeri dan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri. Majlis
Agama Islam Negeri-Negeri melalui institusi fatwa
bertanggungjawab untuk memelihara kesucian dan keutuhan hukum Syarak dan mana-mana pihak tidak boleh membuat keputusan berkenaan dengan hukum Syarak tanpa mendapatkan pandangan daripada
mufti terlebih dahulu. Sebagai contoh, fatwa mufti
daripadaseluruhNegeritelahmengharamkanajaranQadianikeranaiadidapatimenyelewengkanajaran
Islam yang suci walaupun pada asalnya ajaran tersebut digalakkan oleh British
dan perlu dibenarkan atas alasan kebebasan beragama. Selain itu, nikah mutaah (kontrak)
yang diasaskan oleh fahaman Syiah turut diharamkan oleh para mufti
kerana menyimpang daripada amalan Ahli Sunnah wa al-Jamaah yang menjadi pegangan umat
Islam di Malaysia.
Di
bawah Butiran 1, Senarai Negeri, Jadual Kesembilan, Perlembagaan Persekutuan
memberikan kuasa kepada Sultan danMajlis Agama Islam
Negeri untuk menubuhkan Mahkamah Syariah di Negeri masing - masing. Butiran 1,
Senarai Negeri memperuntukkan “…the constitution, organization and procedure of
Syariah courts which shall have jurisdiction only over persons professing the
religion of Islam and in respect of any of the matters included in this
paragraph…”. Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan pula
memperuntukkan bahawa Mahkamah Sivil tidak boleh mengganggu perintah dan keputusan yang
dibuat oleh Mahkamah Syariah.
Kerajaan
Persekutuan dan Kerajaan Negeri boleh menubuhkan institusi agama Islam
dan menyediakan peruntukan kewangan untuk pembiayaannya.
Walaupun di skrim inasiatas alasan
agama adalah dilarang, namun Perlembagaan Persekutuan
secara nyata membenarkan Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri di bawah Perkara
12 (2)
untuk menubuhkan dan menyediakan sejumlah wang bagi menyelenggara institusi - institusi
Islam.Peruntukan tersebut adalah seperti yang berikut :
(2)
(“… and there shall be no discrimination on the ground only of religion in any
law relating to such institutions or in the administration of any such law; but
it shall be lawful for the Federation or a State to establish or maintain or
assist in establishing or maintaining Islamic institutions or provide or assist
in providing instruction in the religion of Islam and incur such expenditure as
may be necessary for the purpose.”.)
Melalui peruntukan itu,
adalah sah bagi Kerajaan Persekutuan
dan Negeri menubuhkan dan membantu institusi - institusi Islam seperti JAKIM, JKSM,
JAWHAR, Majlis Agama Islam Negeri-Negeri, masjid-masjid, sekolah-sekolah agama,
kolej, universiti Islam dan sebagainya.
Hak tersebut tidak boleh dipertikaikan oleh penganut-penganut agama lain
atas alasan diskriminasi kerana Perlembagaan Persekutuan sendiri membenarkan (it
shall be lawful) keistimewaan yang diberikan kepada institusi Islam sebagai agama
bagi Persekutuan;
Penyelarasan
Di Peringkat Persekutuan
Pewujudan Majlis
Raja - Raja melalui Perkara 38, Bahagian IV, Perlembagaan Persekutuan
sebagai badan penyelaras dan rujukan tertinggi dalam hal-ehwal yang
melibatkan kepentingan agama Islam. Sebagai contoh, Mesyuarat Majlis Raja-Raja
(Khas) kali ke-127 pada 29 Jun 2009
baru -baru ini telah menangguhkan pindaan terhadap Akta 505, Akta 303 dan Akta 164
bagi memastikan keseluruhan cadangan pindaan yang menyentuh kepentingan umat Islam
dibincangkan terlebih dahulu dengan Majlis - Majlis Agama Islam Negeri - negeri.
Walaupun
Negara ini meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan,
tidak semestinya semua undang - undang perlu dilabelkan dengan “Islam” atau
“Syariah”. Apa yang penting ialah prinsip undang-undang yang
digubal itu tidak bercanggah dengan hukum Syarak atau maqasid Syariah (higher objective
of Islamic Law). Bagi tujuan tersebut,
usaha mengharmonikan undang-undang sedia ada supaya selaras dengan maqasid Syariah perlu digiatkan supaya undang-undang
yang berkuatkuasa di Negara ini bersifat patuh Syariah (Syariah
compliant). Langkah tersebut juga adalah selaras dengan Perkara 162 Perlembagaan
Persekutuan yang
membolehkan pihak berkuasa membuat pengubahsuaian undang-undang untuk dikuatkuasakan dalam
Negara yang merdeka ini.
Kesimpulan
Sekian, terima kasih daipada saya,
Nurul Atikah Binti Gami@Jamil.
No comments:
Post a Comment